Linijos
Projektas „BREAK“
Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo

Finansuojama ES
Lietuvos jūrų muziejus kartu su Klaipėdos universitetu įgyvendina projektą, kuriuo siekiama prisidėti gerinant medicinos, švietimo ir socialinių paslaugų, skirtų šeimoms, auginančioms vaiką su negalia,  kokybę.
Projekto metu rengiami tiksliniai konsultaciniai seminarai tėveliams bei specialistams, pažinimo šventė vaikams, įrengta psichomotorinių problemų diagnostikos ir psichosocialinės reabilitacijos tyrimų laboratorija, veiklų kabinetai.
ES parama Lietuvos jūrų muziejaus veikloms projekte 142 412,40 EUR.
Projektas įgyvendinamas pagal Europos kaimynystės priemonę ir yra finansuojamas Europos Sąjungos. Programos interneto svetainė https://commission.europa.eu/index_lt
Už šio pranešimo  turinį atsako tik Lietuvos jūrų muziejus ir jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos poziciją.

Projektas „BREAK“ apie vaikų neurosensomotoriką

Lietuvos jūrų muziejus bendradarbiaudamas su Klaipėdos universitetu projekte „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“, sukūrė filmą, kuriame ne tik svarbiausios projekto akimirkos, veiklų rezultatai, bet ir žymios neuromokslininkės dr. Urtės Neniškytės apžvalga apie svarbiausius vaikų neurosensomotorinės raidos etapus.

Neurosensomotorika

Įgyvendinant projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“, nagrinėti vaikų psichomotoriniai gebėjimai, kurie glaudžiai susiję su sensoriniu ir motoriniu vystymusi, normaliu nervų sistemos funkcionavimu.
Socialiniai įgūdžiai yra bendros vaiko raidos kompleksinė sritis, jie ima vystytis nuo užsimezgimo. Gimus vaikeliui jau pirmosiomis jo gyvenimo dienomis matome koks svarbus psichomotorinis vystymasis, kuris ne tik glaudžiai susijęs su jutimų sistema, bet ir labai priklauso nuo galimybės gauti sensorinę informaciją iš aplinkos per įvairius pojūčių kanalus (regos, klausos, jutimų, vestibulinį, propriorecepcijos ir kt.). Jie formuoja pagrindą socialinių įgūdžių formavimui. Pojūčių kanalais sensorinė informacija pasiekia galvos smegenis ir formuojasi gebėjimas suvokti šiuos dirgiklius, juos identifikuoti ir reaguoti. Gauta informacija verčiama tam tikrais vaizdiniais, kurie sudaro vaikui jį supančio pasaulio vaizdą. Skelbiama, jog daugiau nei 90 proc. vaikų su raidos sutrikimais pasireiškia ir sensoriniai (jutiminiai) sutrikimai (Ayres ir kt., 2005).

Projekto rekomendacijos šeimoms, formuojantis vaikų savarankiškumo įgūdžiams

Įgyvendinant projektą „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“, teikiamos konsultacijos šeimoms, auginančioms vaikus su negalia.
Vaiko psichomotorinė raida apima pagrindines vystymosi sritis: stambiąją ir smulkiąją motoriką, pažinimą, kalbos supratimą, kalbos raišką, savitvarką, socialinę ir emocinę raidą. Dėl psichikos ir elgesio sutrikimų įgūdžiai formuojasi sudėtingiau. Dažnai šis sutrikimas pasireiškia kartu su sensorinėmis problemomis – per menku arba per stipriu reagavimu, jaučiamu dideliu stresu, nerimastingumu, atsitraukimu nuo tam tikrų veiklų ar priemonių. Todėl svarbi savalaikė abilitacija ir jos metu atliepti sensorinius poreikius, vystyti socialinius ir mokymosi įgūdžius.

Tėvų perdegimo rizikos valdymo programa

Įgyvendinant projektą „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“, delfinų terapijos centre jau teikiama unikali Lietuvoje paslauga – konsultavimas dėl jaučiamo tėvų perdegimo. Prof. dr. Brigita Kreivinienė sėkmingai užbaigė Belgijos perdegimo instituto mokymus Tėvystės perdegimo klausimais ir buvo įtraukta į Tėvų perdegimo instituto profesionalų sąrašą (angl. - Training Institute for Parental Burnout). Tėvų perdegimo sindromas turi sąsajų su perdegimo sindromu, jaučiamu darbo vietoje, tačiau tai ne tas pats. Tik gimus vaikui mes tampame tėvais 24 valandas per parą 7 dienas per savaitę ir negalime šio naujo vaidmens atsisakyti, jį turime integruoti į savo kitus vaidmenis, kuriuos turime - vyro/žmonos, darbuotojo, draugo… Vieniems tai sekasi geriau, kiti susiduria su perdegimo rizika ar net perdega. Nuolat skiriamas laikas ir energija vaikams pamažu gali sekinti. Perdegimas dažnai prasideda nuo savo poreikių neigimo dėl vaikų. Perdegimo metu jaučiamas išsekimas, jaučiama, kad nieko nebegali duoti savo vaikui. Tėvystė nebeteikia džiaugsmo, ji asocijuojasi su sunkumu ir jėgų neturėjimu. Didžiausia bėda, kad tėvai perdegimą supranta kaip “natūralų” etapą, kuris turi praeiti, todėl nesikreipia pagalbos. Dar blogiau, jei perdegimo rizikoje esantys tėvai jaučia gėdą, kaltę dėl to, kad pavargo nuo savo vaikų.

Delfinų terapijos centre – platesnis paslaugų spektras ugdyti kasdienius socialinius ir savitarnos įgūdžius

Socialiniai ir savitarnos įgūdžiai yra svarbūs sėkmingai vaiko integracijai mokykloje ir gyvenime. Vadovaujantis projekto „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ metu atlikta literatūros analize,  įprastai vaikai socialinius ir savitarnos įgūdžius ugdo bendraudami su tėvais ir bendraamžiais, tačiau asmenims su negalia reikalingos papildomos intervencijos įgūdžiams formuoti (Aktar, 2020). Begum ir Mamin (2019) atlikto tyrimo metu tėvai išreiškė nerimą, kad jų vaikai niekada neturės draugų ir negebės prisitaikyti prie skirtingų socialinių situacijų, todėl tyrimo išvadose akcentuojamas ypatingas dėmesys savarankiškumo formavimui.
Naujai įrengtoje socialinių įgūdžių formavimo laboratorijoje Delfinų terapijos centre klientai su įvairiomis negaliomis kryptingai mokomi savarankiškumo tokiose srityse kaip valgymas, savitvarka ir higiena.

Nauja įranga Delfinų terapijos centre

Įgyvendinant projektą „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (BREAK), įrengta socialinių įgūdžių lavinimo erdvė bei vaizdo analizės laboratorija, kuriose ypatinga ir speciali įranga.
Socialinių įgūdžių kambaryje  sumontuoti minkšti baldai, virtuvės baldai su integruota įranga:  indaplove, mikrobangų krosnele, orkaite, garų rinktuve, šaldytuvu,  kurie padeda sukurti aplinką, skirtą lavinti specialiųjų poreikių turinčių vaikų socialinius įgūdžius. Įsigytos ir specialios kompensacinės maitinimosi ir buities priemonės, tokios kaip: pasunkinti ir nevirstantys puodeliai su įvairių formų snapeliais ir rankenėlėmis, prie paviršiaus prisitvirtinančios ir saugiai naudojamos lėkštės, maisto produktus fiksuojančios pjaustymo lentelės, rankos judesius lavinantys ir koreguojantys stalo įrankiai.

Kompleksinė pagalba šeimoms, nukentėjusioms nuo karo

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras balandžio mėnesį į nemokamas popietes kvietė ukrainiečius, tėvynę turėjusius palikti dėl karo.  
Ketvirtadieniais į Delfinų terapijos centrą atvykusieji dalyvavo fizinių užsiėmimų treniruotėse vaikams ir suaugusiems, kepė blynus bei važinėjosi velomobiliais.
„Šia paramos iniciatyva norėjome akcentuoti lietuvių bei ukrainiečių vienybę, bei siekėme, kad Klaipėdoje apsistoję Ukrainos karo pabėgėliai pasijustų mūsų bendruomenės dalimi. Džiaugiamės, kad ir vietos ukrainiečiai noriai prisidėjo organizuojant veiklas Delfinų terapijos centre. Paremti Lietuvoje apsistojusius ukrainiečius bei padėti jiems pasijausti geriau galime kiekvienas iš mūsų“, – sakė šio projekto vadovė Olga Žalienė.

Žiema, žiema, bėk iš kiemo

Užgavėnės – gilias ir senas tradicijas turinti gamtos žadinimo šventė, žinoma visoje Europoje, kurios tikslas išvyti žiemą ir paskatinti greičiau ateiti pavasarį. Šventė švenčiama likus 7 savaitėms iki Velykų. Per Užgavėnes leidžiama paskutinį kartą gausiai ir riebiai pavalgyti, o jau kitą dieną prasideda Gavėnia, kuri tęsiasi iki Velykų.

 

BREAK bendradarbiavimas tęsiamas: Delfinų terapijos centre nuo vasario mėnesio lankysis jaunieji specialistai

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras nuo vasario kiekvieną savaitę sulauks Klaipėdos universiteto Sveikatos mokslų fakulteto socialinio darbo studentų, kurie ne tik susipažins su kompleksine delfinų asistuojamos terapijos programa, bet jiems bus demonstruojama BREAK projekte įsigyta įranga, jie bus mokomi rengti vaikams su negalia individualius tvarkaraščius,  struktūruoto ugdymo PECS paveikslėlius, taip pat vykdys proceso stebėseną ir išmoks vaizdo analizės pagrindų. Tikimasi, kad tarptautinio projekto BREAK metodinė informacija bus panaudota tikslingam jaunų specialistų rengimo procesui.

Delfinų terapijos centre itin didelis susidomėjimas socialinių įgūdžių programa

Įsibėgėjus projekto BREAK veikloms, pirmąjį šių metų mėnesį Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centre rengiama itin daug veiklų. Nuo metų pradžios jau įvykdyta net 215 bendravimo su delfinais užsiėmimų bei 125 papildomų veiklų užsiėmimų, iš kurių kone pusė buvo orientuota į vaikų su negalia integratyvų socialinių įgūdžių ugdymą.
Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė sako, kad socialinių įgūdžių ugdymas apima labai platų spektrą mokymo programų. Pagal projektą įdiegus šią įgūdžių ugdymo programą, teikiamą nemokamai kompleksiniuose centro užsiėmimuose dalyvaujančioms šeimoms, ji itin pageidaujama. Taip pat papildomai įgūdžių ugdymo bei sensorinių sutrikimų klausimais yra nemokamai konsultuojami tėvai.

Festivalis tarptautinei žmonių su negalia dienai paminėti „Aš neabejingas, o tu?“ viršijo visus organizatorių lūkesčius

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras ir Klaipėdos universiteto sveikatos mokslų fakulteto Holistinės medicinos ir reabilitacijos katedra organizavo virtualų festivalį, skirtą Tarptautinei žmonių su negalia supratingumo dienai. Festivalyje ,,Aš neabejingas, o Tu?“ dalyvavo moksleiviai ir ikimokyklinukai ne tik iš Klaipėdos ir regiono, bet ir  kone iš visos Lietuvos. 
Daugiau nei 1300 moksleivių šiandien susijungė bendram šios dienos minėjimui. Kasmet šis socialinis festivalis sulaukia labai daug švietimo įstaigų ir socialinių partnerių dėmesio bei bendradarbiavimo.
„Labai džiaugiamės vis tvirtėjančia draugyste su Klaipėdos Regos ugdymo centru bei Klaipėdos „Litorinos“ mokykla, kurios ženkliai savo žiniomis ir priemonėmis prisideda prie šio ypatingo renginio organizavimo. Ypatingą dėmesį festivaliui skiria Klaipėdos miesto moterų Rotary klubas „Aditė“, kuris nebe pirmus metus yra renginio globėjas. Su šiuo klubu mus sieja itin daug jautrių ir socialiniai atsakingų projektų, kuriuos irgi įgyvendiname drauge“ – teigė Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė. – „Šis festivalis yra skirtas skleisti teigiamą žinią apie žmones su negalia – juk negalia nėra kliūtis draugystei ir bendrystei.“
Renginys buvo organizuojamas, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094).

Vaikų, turinčių negalių, savarankiškumo formavimas Delfinų terapijos centre: didesnių galimybių link

Džiaugiamės Delfinų terapijos centro komandos moksliniu įvertinimu mokslo bendruomenėje: Delfinų terapijos skyriaus vedėjos prof. dr. Brigitos Kreivinienės,  vyresniųjų specialisčių Vidos Miškinės ir Vaidos Vaišvilaitės bei „Diemedžio“ ugdymo centro Švietimo pagalbos ir konsultavimo skyriaus vedėjos Aurelijos Kasparavičienės parengtas straipsnis „Vaikų turinčių negalių, savarankiškumo formavimas delfinų terapijos centre: didesnių galimybių link“ buvo išspausdintas tarptautinėse bazėse referuojamame moksliniame žurnale „Tiltai“.
Straipsnyje analizuojama vaikų, turinčių psichikos ir elgesio sutrikimų, savarankiškumo   ugdymo svarba, lemianti geresnės gyvenimo kokybės prielaidas. Vaikų, turinčių negalių, psichomotorinė raida ir savarankiškumo ugdymas iš esmės lemia vaiko geresnes socializacijos galimybes bendruomenėje, mažesnį stresą bei priklausomybę nuo šeimos narių, šeimos vidinę darną.

Kviečiame į nuotolinį renginį „Aš neabejingas, o tu?“, skirtą Tarptautinei žmonių su negalia dienai

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras ir Klaipėdos universiteto sveikatos mokslų fakulteto Holistinės medicinos ir reabilitacijos katedra gruodžio 3 d. 10 val. organizuoja virtualų renginį, „Aš neabejingas, o tu?“, skirtą Tarptautinei žmonių su negalia supratingumo dienai. Šiai dienai rengiamas ypatingas  socialinis festivalis kasmet sulaukia labai daug švietimo įstaigų ir socialinių  partnerių, kurie aktyviai stengiasi prisidėti prie supratimo apie žmones su negalia didinimo. Lietuvoje šis festivalis jubiliejinis – vyks jau dešimtą kartą. Jis skleidžia teigiamą žinią apie žmones su negalia, teigdamas, jog negalia tai nėra kliūtis draugystei ir bendrystei.

Renginyje dalyvauti kviečiamos priešmokyklinio ugdymo grupės (6-7 m.) ir pradinių klasių mokiniai (7-10 m.), kurie ugdomi kartu su vaikais, turinčiais specialiųjų poreikių.
Renginys organizuojamas, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094).
Minint Tarptautinę negalios supratimo dieną, tiesioginės transliacijos metu vaikai turės galimybę prisijungti, galimybę užduoti klausimus ir gauti atsakymus, stebėti diskusijas ir interviu negalios tema su renginio svečiais, dalyvauti edukacijose, bendrauti su paraolimpiečiu Augustu Navicku, įsitraukti į praktines veiklas kartu su renginio vedėjais, įvairiais personažais ir delfinais. 
Planuojama, kad renginyje dalyvaus 250 vaikų, iš kurių – ne mažiau 50 vaikų su specialiaisiais poreikiais. Renginys yra skirtas Klaipėdos regionui, tačiau registruotis kviečiami visi norintys. Registracijos anketa renginiui "Aš neabejingas, o Tu?" 

Šio renginio partneriai yra Klaipėdos Litorinos mokykla, Klaipėdos regos ugdymo centras, o globėjai – Klaipėdos moterų Rotary klubas „Aditė“.
Informacija buvo parengta padedant Europos Sąjungai, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094). Programos interneto svetainė http://eni-cbc.eu/lr/lt/

Už šio straipsnio turinį atsako Lietuvos jūrų muziejus. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos nuomonę.

Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centras organizavo socialinių įgūdžių lavinimo seminarą

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras,  įgyvendindamas Lietuvos-Rusijos tarpsienio bendradarbiavimo projekto „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ veiklas, spalio 12 d. organizavo socialinių įgūdžių lavinimo seminarą šeimoms, kuriose auga vaikai su negalia bei specialistams, kurie teikia kompleksinę pagalbą šeimoms, esančioms negalios situacijoje. Susirinkusios šeimos ir specialistai dalyvavo smagioje gastronominėje edukacijoje, kurią vedė trys profesionalūs lektoriai - virtuvės šefai. 
Maisto gaminimas - lyg muzika, suartinanti žmones ir natūraliai skatinanti bendradarbiauti ir bendrauti. Šis seminaras buvo aktualus bendrystės kūrimui ir praktinėms patirtims, kaip ir ką gaminti namuose, kokius specialius įrankius ar priemones naudoti siekiant palengvinti savo buitį. 
Tuo tarpu organizatorius džiugino gausus būrys susirinkusių šeimų ir specialistų. Anot prof. dr. Brigitos Kreivinienės, Delfinų terapijos centro vadovės: „jaučiame didžiulį poreikį organizuoti panašaus pobūdžio veiklas šeimoms, auginančios specialiųjų poreikių turinčius vaikus, kurios mažina jų atskirtį visuomenėje, ir per smagias patirtis bei teigiamas emocijas padeda ugdyti  svarbius socialinius įgūdžius. Džiaugiamės, kad ši veikla sudomino vaikus, ir  jie aktyviai įsitraukė į procesą. Lauksime kitų tokių susitikimų ateityje“. 
Teigiamomis emocijomis dalijosi ir  tėveliai bei dėkojo už tokio pobūdžio renginį jų ypatingiems vaikučiams, kuriame jie ne tik įgijo praktiškų žinių, bet ir smagiai praleido laiką, pabendravome su kitomis šeimomis.

Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centras organizavo teorinį-praktinį seminarą šeimoms ir specialistams tėvystės perdegimo tema

Spalio 11-12 dienomis Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras sukvietė daugiau nei 50 šeimų, auginančių vaikus su negalia, bei specialistus į nemokamus mokymus tėvystės perdegimo tema bei socialinių įgūdžių lavinimo seminarus, įgyvendinant Lietuvos-Rusijos tarpsienio bendradarbiavimo projektą „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“.
Tėvų perdegimas -  nauja tema Lietuvoje. Dažnai šeimos, auginančios vaikus su negalia, susiduria su daugybe iššūkių, todėl seminaras paskelbta tema sulaukė labai didelio susidomėjimo.
Seminarą atidarė dviejų šio projekto partnerių atstovai – Lietuvos jūrų muziejaus ir Klaipėdos universiteto. Sveikinimo žodžiu šį seminarą atidarė prof. dr. Artūras Razbadauskas, Klaipėdos universiteto rektorius ir Olga Žalienė, Lietuvos jūrų muziejaus direktorė.

Seminaras padės „perdegusiems“ tėvams

Spalio 11-12 dienomis Klaipėdoje rengiamas tėvystės perdegimo metodinis seminaras tėvams, kurie augina vaikučius su negalia ir specialiaisiais poreikiais. Seminarą organizuoja Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras, bendradarbiaudamas su ilgamečiu partneriu – Klaipėdos universitetu. Šie mokymai yra Europos Sąjungos 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos tarptautinio projekto BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ dalis.
Spalio 11 dieną net 30 šeimų, kurios pirmosios užsiregistravo viešu kvietimu į šiuos mokymus, yra pakviestos išklausyti lektorės iš Belgijos Elsie Guilier, tėvystės perdegimo konsultantės, paskaitų bei dalyvauti praktiniuose patyrimuose. Mokymuose asistuos Delfinų terapijos centro komanda, nes lektorė skaitys paskaitas prancūzų kalba tiesiogiai iš savo gimtosios Belgijos su sinchroniniu vertimu į lietuvių kalbą. 
Mokymai bus tęsiami ir spalio 12 dieną Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centre. Čia šeimos bus kviečiamos dalyvauti su vaiku, turinčiu negalią. Jos, padedant specialistams, mokysis socialinių įgūdžių lavinimo virtuvėje. Tai bus neabejotinai vienas „skaniausių“ seminarų, juk maisto gaminimas yra itin svarbus šeimoje, o tokia gastronominė edukacija yra puikus būdas kurti bendravimo ryšius.

Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centras užbaigia nemokamą priėmimą į kompleksinę reabilitacijos programą

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras kartu su Klaipėdos universitetu vykdė kompleksinės reabilitacijos programą šeimoms, auginančiomis vaikus su negalia. Norintys patekti į kompleksinės reabilitacijos programą turėjo registruotis Klaipėdos universitete, o pakviestieji turėjo atvykti į diagnostikos programą. Po diagnostikos Klaipėdos universiteto Neurosensomotorikos laboratorijoje net dvidešimt vaikų su negalia buvo atrinkta dalyvauti kompleksinėje delfinų asistuojamos terapijos programoje. Po šios kompleksinės terapijos vėl buvo atliekama pakartotinė diagnostika ir sisteminami tyrimo rezultatai terapijos efektyvumui vertinti.
Pirminiai rezultatai parodė, kad didžiausias kompleksinės terapijos pasikeitimas yra fiksuojamas vaiko su negalia neurosensomotoriniuose poreikiuose. Vaiko raidai jie yra esminiai, formuojantys vaiko tolesnės raidos galimybes, todėl ankstyvoji intervencija yra nepakeičiama pagalba. Prof. dr. Brigitos Kreivinienės teigimu, šio projekto svarba yra ta, kad projektas pasiekė tas šeimas, kurioms kompleksinė pagalba yra nepakeičiama, nes identifikavus sensorinius poreikius, būtina kuo greičiau vykdyti aktyvias intervencijas. „Dabar jau esame priėmę 20 vaikučių ir gavome labai teigiamus tėvų atsiliepimus apie šį projektą“, – sako prof. dr. Brigita Kreivinienė. 
Klaipėdos universiteto Neurosensomotorikos laboratorijos vadovės prof. dr. Daiva Mockevičienė pastebėjo, kad jau pirmą registracijos dieną sulaukta itin daug skambučių iš tėvų bei norinčių užsiregistruoti, tai rodo didelį Klaipėdos regiono poreikį pagalbai.
Kompleksinės reabilitacijos ir diagnostikos proceso rezultatais bus pasidalinta šio projekto rėmuose kitąmet išleistoje metodinėje knygoje.

Informacija buvo parengta padedant Europos Sąjungai, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094). Programos interneto svetainė http://eni-cbc.eu/lr/lt/.
Už šio straipsnio turinį atsako Lietuvos jūrų muziejus. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos nuomonę.

Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centro specialistai dalijasi savo žiniomis apie socialinius įgūdžius ir vaizdo analizę

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centras kartu su Klaipėdos universitetu pradeda naują mokslo metų etapą. Nors karantino reikalavimai kiek koreguoja delfinų terapijos centro specialistų žinių sklaidos procesus, tačiau džiugu, jog ir šiemet Klaipėdos universiteto socialinio darbo katedros studentai turės galimybę susipažinti, vykdyti individualius tvarkaraščių planavimo ir praktikos projektus kartu su delfinų terapijos centro specialistais. Jau pernai tik pradėjus įgyvendinti šį projektą buvo sulaukta labai daug susidomėjimo iš Lietuvos bei užsienio studentų, kurie kartu su delfinų terapijos centro specialistais rengė eksperimentus, ruošė individualius tvarkaraščius, kūrė maisto ruošimo mokymo schemas ir kitų socialinių įgūdžių ugdymo programas.
Dėl karantino reikalavimų įgyvendinimo yra tikimasi, kad šiemet delfinų terapijos centre apsilankys ir mokymuose dalyvaus ne mažiau kaip 40 jaunųjų specialistų. Tokiu būdu bus pasidalinta žiniomis, kurios buvo įgytos projekto BREAK metu bei informacija socialinių įgūdžių laboratoriją ir video analizės kabinetą.
Informacija buvo parengta padedant Europos Sąjungai, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094). Programos interneto svetainė http://eni-cbc.eu/lr/lt/.
Už šio straipsnio turinį atsako Lietuvos jūrų muziejus. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos nuomonę.

Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centro specialistai gilina žinias neuromokslų srityje

Lietuvoje negalia dažniausiai diagnuozuojama dėl raidos sutrikimų. Vaiko negalia neišvengiamai paveikia visos šeimos kontekstą – kinta dienotvarkė, kartais ir karjeros tikslai, paveikiama šeimos darna, itin svarbūs yra sensomotoriniai poreikiai, kurie iš esmės nulemia kiek pagalbos vaikui reiks ateityje. Šeimai neišvengiamai reikia daugiau pagalbos specializuotuose centruose bei didesnio specialistų sutelktumo, žinių suteikimo neurosensomotorikos srityje.

Delfinų terapijos centro specialistai, siekdami pagilinti  žinias neuromokslų srityje, rugpjūčio 20 d. dalyvavo Klaipėdos universiteto organizuotame 8 valandų seminare su Vilniaus universiteto neuromokslininke dr. Urte Neniškyte.

Delfinų terapijos centro vedėjos dr. Brigitos Kreivinienės teigimu, labai svarbu kuo anksčiau pradėti intervenciją, nes kiekvienas vaikas turi savo raidos etapą, kuris negali būti praleistas. Seminare specialistai išklausė šiuos ir kitus neuromokslų srities aspektus ir turėjo galimybę individualiai pasikonsultuoti su šia neuromokslininke.

Informacija buvo parengta padedant Europos Sąjungai, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094). Programos interneto svetainė http://eni-cbc.eu/lr/lt/.

Už šio straipsnio turinį atsako Lietuvos jūrų muziejus. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos nuomonę.

Delfinų terapijos centre kuriama unikali keramikinė mozaikos paroda

Delfinų terapijos centras nuo 2020 metų pradėjo įgyvendinti projektą ,,Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“. Projekto tikslu yra siekiama padėti šeimoms, susiduriančioms su negalia. Šis svarbus regionui projektas yra įgyvendinamas kartu su partneriais: Klaipėdos universitetu bei Baltijos Federaliniu Emanuelio Kanto universitetu ir vaikų psichoneurologine sanatorija ,,Teremok“ (Rusija). Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centre yra planuojama įrengti dvi modernias laboratorijas – video analizės bei savarankiškumo įgūdžių formavimo.

Viena iš šio projekto veiklų – sukurti unikalią liečiamąją parodą, kuri padės geriau suprasti negalią. Ši paroda planuojama eksponuoti BREAK projekto festivalyje, kuris vyks Lietuvoje šių metų gruodžio 3 dieną. Kasmet ši negalios supratimo diena yra švenčiama, siekiant ikimokyklinio amžiaus vaikams suprantamu būdu per jutimus bei patyrimą pristatyti negalią, paaiškinti, kas tai yra bei parodyti, kad negalia nėra kliūtis bendrauti. Todėl tik prasidėjus šiam projektui buvo ieškoma šios parodos unikalios idėjos įgyvendintojų. Užduotis tikrai sudėtinga, nes projekto rėmuose finansavimas nebuvo numatytas. Tačiau užmegzti glaudūs ryšiai su ilgamečiais partneriais – Klaipėdos moterų Rotary klubu „Aditė“ bei Lietuvių Rotary klubu „Chicagoland“ davė labai puikių rezultatų.

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centre įkurta socialinių įgūdžių lavinimo laboratorija

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centre pradėjo veikti socialinių įgūdžių lavinimo laboratorija. 
„Delfinų terapijos centro infrastruktūra bei teikiamų paslaugų paketas ženkliai prasiplėtė, – pasakojo Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė. – Džiaugiamės, jog gavę finansavimą 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos  projektui „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo (BREAK)“, galėjome įrengti socialinių įgūdžių lavinimo laboratoriją su vaizdo analizės kabinetu, kuriame aptariami individualūs centro klientų pasiekimai. Projektą, prasidėjusi 2020 metais, įgyvendiname kartu su Klaipėdos universitetu, I. Kanto universitetu bei vaikų sanatorija „Teremok“, įsikūrusia Kaliningrado srityje“.

Delfinų terapijos centre pakvipo pyragais

Delfinų terapijos centre nuo 2020 metų įgyvendinamas Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektas ,,Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“, kurio pagrindinis tikslas – prisidėti plėtojant pagalbą šeimoms, susiduriančioms su negalia. Šis svarbus regionui projektas įgyvendinamas kartu su partneriais: Klaipėdos ir I. Kanto universitetais bei vaikų psichoneurologine sanatorija ,,Teremok“, įsikūrusia Kaliningrado srityje. 
Projekto metu Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centre įrengta moderni laboratorija su video analizės bei savarankiškų įgūdžių formavimo kambariais. Delfinų terapijos skyriaus vedėjos prof. dr. Brigitos Kreivinienės teigimu, „savarankiškumo įgūdžių formavimas yra vienas svarbiausių įgūdžių, kuris gerina socializacijos galimybes. Labai svarbu besiformuojantį įgūdį pastiprinti ir jį plėtoti. Tam būtina laboratorijoje sukurti kuo realesnes gyvenimo sąlygas ir aplinkybes, juk tikrai labiau motyvuoja ne tešlos minkymo ar maišymo imitacija, o realus veiksmas, kai iškepamas tikras pyragas ar keksiukas, kurį galima ir pačiam paragauti, ir savo darbo rezultatais pavaišinti mamytę ar tėvelį“. 
Įkurtoje laboratorijoje teikiamos įgūdžių lavinimo edukacinės programos skirtingus poreikius turintiems vaikams, kurios padeda stiprinti susiformavusius įgūdžius bei plėtoti naujus. Įgūdžių vertinimas yra atliekamas pagal JAV Virdžinijos universiteto autizmo spektro įgūdžių vertinimo programą, kurios autorė sutiko, kad  jos sukurtas  visas gyvenimo sritis apimantis instrumentas būtų naudojamas šiame projekte. 
Prie projekto praktinio įgyvendinimo ženklia parama prisidėjo ir UAB „Malsena plius“, padovanojusi 400 vnt. pakuočių įvairių miltų mišinių keksiukams, pyragams, blynams kepti, kurių užteks visiems metams.

Delfinų terapijos centre – socialinio darbo katedros studentų vaizdo analizės praktikumas

Delfinų terapijos centras nuo 2020 metų pradėjo įgyvendinti projektą ,,Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“. Projekto tikslu yra siekiama padėti šeimoms, susiduriančioms su negalia. Šis svarbus regionui projektas yra įgyvendinamas kartu su partneriais: Klaipėdos universitetu bei Baltijos Federaliniu Emanuelio Kanto universitetu ir vaikų psichoneurologine sanatorija ,,Teremok“ (Rusija). Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centre yra planuojama įrengti dvi modernias laboratorijas – video analizės bei savarankiškumo įgūdžių formavimo.

Lietuvos jūrų muziejaus direktorės bei šio projekto vadovės Olgos Žalienės nuomone, „šis projektas itin svarbus dėl pačios delfinų asistuojamos terapijos kaip paslaugos kompleksiškumo“. Delfinų terapijos centras jau nuo kovo mėnesio virsta namų aplinka – čia baigiamos kurti namų aplinką atkartojančios erdvės. Šiandien įrengtą vaizdo analizės kabinetą išbandė Klaipėdos universiteto Socialinio darbo katedros užsienio studentai, kurie dalyvauja kooperuotai su Delfinų terapijos centru vykdomuose praktikumuose bei gilina savo žinias video analizės metode.

Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centre prasideda kompleksinė vaikų su negalia projektinė programa

Delfinų terapijos centro komanda nuo šio pirmadienio pradeda dešimties vaikų kompleksinę pagalbos programą. Programos metu kiekvienam vaikui nemokamai bus suteikta per 20 paslaugų, orientuotų į individualią vaiko neurosensomotorinę raidą, daugiausia dėmesio bus skiriama socialinių įgūdžių lavinimui naujai įrengtoje socialinių įgūdžių lavinimo laboratorijoje.
Ši kompleksinė pagalba bus organizuojama kartu su Klaipėdos universiteto Holistinės medicinos ir reabilitacijos katedra. Daugiau nei 100 šeimų užsiregistravo į diagnostikos programą šioje katedroje ir 10 iš registruotų bei įvertintų vaikų bus nukreipti tęsti kompleksinę pagalbą Delfinų terapijos centre, planuojama juos priimti iki šių metų birželio mėnesio.

Delfinų terapijos centro ir Klaipėdos universiteto draugystė tęsiasi

Delfinų terapijos centro komanda dalijasi darbo su neįgaliaisiais patirtimi su Klaipėdos universiteto Socialinio darbo katedros tarptautinės socialinio darbo studijų programos studentais iš Belgijos.
Studentai atvykę į Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centrą susipažino ne tik su čia dirbančia specialistų komanda ir delfinais, išklausė paskaitą, bet ir turėjo galimybę mokslu grįstas teorines žinias pritaikyti praktiškai naujose Delfinų terapijos centro erdvėse: socialinių įgūdžių lavinimo laboratorijoje ir vaizdo analizės laboratorijoje. Specialistai pristatė šiuo metu įgyvendinamą tarptautinį projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“. Projekto įgyvendinimo metodus, kurie suteikia galimybes susieti teoriją ir praktiką. Praktikos metu akcentuojama pagalba ne tik vaikui su negalia, bet ir visai šeimai: siekiant kuo geriau integruoti vaiką su negalia į kasdienę veiklą, gerinant jo socialinius įgūdžius, bei gerinant šeimos tarpusavio darną.
Studentai mokėsi taikyti socialinių įgūdžių lavinimui skirtus metodus, naudojant struktūruoto mokymo planavimo principus. Užduotys skatino kūrybiškai žvelgti į procesą, pasitikėti savimi aplinka ir aplinkiniais, atvirai bendrauti ir bendradarbiauti norint pasiekti tikslą. 
Delfinų terapijos centro vadovė doc. dr. Brigita Kreivinienė sako, kad Delfinų terapijos centras ne tik teikia kompleksinę pagalbą žmonėms su negalia, tačiau ir dalinasi gerąja patirtimi su kitais specialistais. Tai itin svarbu jauniesiems specialistams, kurie susipažįsta su įvairiais metodais netradicinėje aplinkoje, nes tokios praktikos papildo jaunų studentų ir būsimų negalės specialistų žinių bagažą vertinga patirtimi.
Informacija buvo parengta padedant Europos Sąjungai, įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (projekto numeris LT-RU-2-094). Programos interneto svetainė http://eni-cbc.eu/lr/lt/ 
Už šio straipsnio turinį atsako Lietuvos jūrų muziejus. Jokiomis aplinkybėmis negali būti laikoma, kad jis atspindi Europos Sąjungos nuomonę.

Delfinų terapijos centre intensyvus pasirengimas projekto „BREAK“ tarptautiniam festivaliui „Aš galiu – o tu?“

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centro ir Klaipėdos universiteto Holistinės medicinos ir reabilitacijos katedros kolektyvai intensyviai rengiasi vyksiančiam tarptautiniam festivaliui „Aš galiu – o Tu?“. Šis socialinis festivalis kasmet sulaukia labai daug švietimo įstaigų bei socialinių partnerių, kurie ne tik aktyviai dalyvauja bet kartu prisideda prie supratimo apie žmones su negalia didinimo Lietuvoje. Lietuvoje šis festivalis bus jubiliejinis – vyks net dešimtą kartą.

Delfinų terapijos centre – pirmosios metodinės paskaitos

Delfinų terapijos centre jau daugiau kaip pusmetį vyksta intensyvūs vaizdo analizės bei socialinių įgūdžių ugdymo laboratorijos kūrimo darbai. Tai – projekto „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ dalis. Šiandien vyksta laboratorijos išbandymo etapas ir pirmosios metodinės paskaitos delfinų terapijos skyriaus specialistams. Vyresn. specialistė Vida Miškinė kolegoms pristatė metodiką pagal kurią bus vertinami individualūs vaiko įgūdžiai bei ugdomi nauji bei kaip galima esamus įgūdžius įtvirtinti. Išbandyta vadinamojo „buto“ zona, kuri, manoma, sulauks didžiausio susidomėjimo ir poreikio, nes vaikams su negalia savarankiškumo įgūdžius formuojame namų aplinkoje.
Šeši karantino mėnesiai delfinų terapijos centre buvo labai intensyvūs, nes reikėjo įsigyti daugiau nei 120 priemonių: nuo šaukštelio iki šaldytuvo ir baldų komplektų. Didžioji dalis priemonių jau pasiekė centrą ir galima atnaujinti darbus su praplėstu paslaugų spektru. Lietuvos jūrų muziejaus direktorės Olgos Žalienės teigimu, šis projektas yra labai svarbus centrui, nes vienas pagrindinių uždavinių auginant vaiką su negalia yra jo savarankiškumo formavimas. Projekte numatyti mokymai šeimoms ir specialistams, kurie susiduria su negalės situacijomis, 20 vaikų su negalia jau laukia, kada bus galima atvykti į nemokamą kompleksinę terapiją.

Projekto „BREAK“ veiklos pristatytos mokslinėje konferencijoje

Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centro vadovė dr. Brigita Kreivinienė, vyresniosios specialistės Vida Miškinė ir Vaida Vaišvilaitė jau pusę metų dirba kuriant bei plėtojant inovacijas vaikų ir šeimų socialinės abilitacijos srityse, gerinant jų socialinę adaptaciją ir funkcionavimą.
2021 m. kovo 18 dieną vykusioje XXI-oje nacionalinėje mokslinėje konferencijoje „Į SVEIKĄ GYVENSENĄ IR SKAIDRIĄ BŪTĮ VYDŪNO KELIU“, sekcijoje: „Iššūkiai sveikatos sistemai ir socialinės gerovės galimybės COVID-19 pandemijos metu“, dr. Brigita Kreivinienė kartu su bendraautorėmis pasidalino pirmosiomis patirtimis pranešime ,,Vaikų su negalia savarankiškumo formavimas Delfinų terapijos centre: didesnių galimybių link” bei pristatė projekto ,,Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“ (BREAK) metu įgyvendinamas veiklas.

Delfinų terapijos centre rengiamos laboratorijos vaikų savarankiškumo įgūdžių formavimui

Delfinų terapijos centras nuo 2020 metų pradėjo įgyvendinti projektą ,,Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“. Siekiama padėti šeimoms, susiduriančioms su negalia. Šis, regionui svarbus projektas, įgyvendinamas kartu su partneriais: Klaipėdos universitetu, Baltijos Federaliniu Emanuelio Kanto universitetu ir vaikų psichoneurologine sanatorija ,,Teremok“ (Rusija). Lietuvos jūrų muziejaus delfinų terapijos centre planuojama įrengti dvi modernias laboratorijas – video analizės bei savarankiškumo įgūdžių formavimo.
Lietuvos jūrų muziejaus direktorė, projekto vadovė Olga Žalienė sako:
– Projekto rezultatai yra  svarbūs ne tik todėl, kad tai natūraliai užbaigia penkerius metus trunkantį kompleksinės pagalbos centro įkūrimą, tačiau svarbiausia, kad čia bus organizuojamos veiklos vaikų su negalia gyvenimo kokybei pagerinti.

Delfinų terapijos centro plėtra

Delfinų terapijos centro vizija, teikiant visapusę pagalbą vaikams ir suaugusiems su negalia, apima ir kasdienius įgūdžius, psichofizinės ir socialinės izoliacijos mažinimą.
Įgyvendinant 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programos projektą BREAK „Įveikiant kliūtis vaikų reabilitacijoje: nuo korekcijos link inkliuzinio bendradarbiavimo“, Delfinų terapijos centre įrenginėjamas socialinių įgūdžių kambarys. Planuojama, kad šis kambarys leis kryptingai formuoti buitinius įgūdžius ir pagerins savirealizaciją, sumažins socialinę atskirtį. Ypatingas dėmesys bus skiriamas gyvenimiškam svarbių žinių ir gebėjimų formavimui, tai padės siekti visavertiško gyvenimo.

Linijos
Galerija